1 Nov 2012

Här är Gotlands dyraste adresser

Vad kostar det att bo på fina gatan? Det har Fastighetsbyrån tagit reda på i en genomgång av vilka som är de dyraste adresserna i Sverige. Med ett snittpris på närmare 13 miljoner kronor toppar Klövervägen på Lidingö listan. På Gotland tar Högklint Tullebovägen i Visby förstaplatsen med en genomsnittlig prislapp på 5,2 miljoner kronor. Utgår man från kvadratmeterpris toppar Nygatan i Visby med 39 725 kronor per kvadratmeter.

Fastighetsbyrån har gjort en genomgång av Mäklarstatistiks siffror för att få fram de dyraste adresserna i Sverige. Siffrorna baseras på försäljningar från januari 2010 fram till idag och adresser (gator) med minst fem försäljningar redovisas. Se bifogat dokument med de dyraste adresserna i alla Sveriges län.

Utgår man från köpesumma så ligger de tio dyraste adresserna på Gotland på mellan 5,2 och 2,54 miljoner kronor i snittpris. De tio dyraste adresserna på Gotland utifrån kvadratmeterpris ligger på mellan 39 725 och 26 563 kronor per kvadratmeter.

- Självklart finns det ett antal dyra adresser på Gotland som ses som finare än andra. Vad det beror på kan variera, men läget och fina bostäder har en stor betydelse. Men andra saker, som till exempel tradition och rykte, påverkar ibland mycket. En del adresser, och ibland till och med enskilda hus, är som starka och attraktiva varumärken som vissa kan betala mycket dyrt för, säger Johan Vesterberg, pressansvarig på Fastighetsbyrån.

De tio adresser med högst kvadratmeterpris i hela Sverige ligger alla i Stockholms kommun med en prislapp på mellan 77 319 och 71 131 kronor per kvadratmeter. På listan över de dyraste snittpriserna i Sverige finns tre kommuner representerade – Lidingö, Danderyd och Stockholm. Där ligger snittpriserna mellan 12,76 och 10,52 miljoner kronor.

Tio dyraste snittpriserna på Gotland (kr):

1 HÖGKLINT TULLEBOVÄGEN Gotland 5 200 000
2 SÖDRA MURGATAN Gotland 3 945 000
3 STRANDGATAN Gotland 3 750 000
4 SÖDERTORG Gotland 3 628 333
5 NYGATAN Gotland 3 588 333
6 SÖDERVÄRNSGATAN Gotland 2 832 000
7 LOTHARGATAN Gotland 2 691 875
8 FÄLTGATAN Gotland 2 668 125
9 KITTELGATAN Gotland 2 600 000
10 BOHUSGATAN Gotland 2 546 000

Tio dyraste kvadratmeterpriserna på Gotland (kr/kvm):

1 NYGATAN Gotland 39 725
2 STRANDGATAN Gotland 34 857
3 BREDGATAN Gotland 33 311
4 SÖDERTORG Gotland 31 899
5 S:T HANSGATAN Gotland 30 763
6 SÖDRA MURGATAN Gotland 29 713
7 RAVINSTIGEN Gotland 26 968
8 HÖGKLINT TULLEBOVÄGEN Gotland 26 810
9 S:T MICHAELS GRÄND Gotland 26 767
10 KORALLGATAN Gotland 26 563

För mer information kontakta gärna:
Johan Vesterberg, Pressansvarig, Fastighetsbyrån
Tel: 08-54 54 55 28, 0708-20 44 34
E-post: Contact

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och åtta kontor i Spanien. Under 2011 förmedlade företaget cirka 36 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.

Besök vårt nya nyhetsrum: press.fastighetsbyran.se

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/Fastighetsbyran

English (United States)